Recenze Divadelních novin : Šakalí léta

5. Duben 2019

Kritické teze Josefa Hermana (No. 3/2019): Šakalí léta

Šakalí léta v Divadle Na Fidlovačce nově adaptovali s cílem tu původní selanku odvyprávět věcně, konfliktně, opravdově. Mladí prostě trochu naštvaně odmítli hrát milý oblíbený retromuzikál.

Šakalí léta v Divadle Na Fidlovačce nešetří pionýrskými šátky a svazáckými košilemi, nejvíc se spotřebovalo červené barvy
Foto Divadlo Na Fidlovačce

Vystačili se syrovým skoro prázdným prostorem, nebáli se známé situace nahlédnout věcně kriticky. Přitvrdili beatovým zvukem kapely Green Monster, která podstatně přispěla k autenticitě dění. Méně se tu dbá na krásu zpěvu, důležitější je, co se zpívá, než jak se to zpívá. Režisér Adam Skala vedl situace až groteskně a nebál se třeba vyštvat nemocnou tetičkou na lustr. Trochu mi to připomnělo muzikál Gentlemani z konce šedesátek, také záměrně obyčejný, bez pozlátka, na hraně mezi realitou a fikcí, samozřejmě byl daleko uměřenější.

Lukáš Adam jako Bejby je obyčejný kluk
Foto Divadlo Na Fidlovačce

Na druhé premiéře sehrál Bejbyho Lukáš Adam velmi autenticky. Nenapodoboval filmového Dejdara, neblyštil se jako muzikálová hvězda. Na jevišti byl spíš upozaděný jako obyčejný kluk, který prostě musí provokovat ty, co se s poměry smířili a některým je v nich dokonce dobře. Jak aktuální! Rozený rocker, je znát, že má zkušenosti z velkých muzikálů i z alternativních scének, hraje důsledně postavu a skrze ni sděluje, co má sám na srdci a na jazyku. Odstup od postav však mají všichni. Josef Polášek správně zkomplikoval lidskou podobu ustrašeného policajta Prokopa, Vojtěch Vodochodský sehrál Edu jako mladíka, který holt pro lásku udělá cokoli, Adam Kralovič je už fyziognomií a pohybově rozený Kšanda. Vanda Chaloupková neomlouvala jednání krásné Milady, která prostě chtěla mít všechno, dospívající Alena Magdaleny Kuntové s údivem zjišťuje, jaký ten dospělý život bude. Postavy holek a kluků tu prostě nejsou jen papírové, a také ne jen dobré. Hlavně však soudruzi tu konečně nevypadají jako hlupáci z plakátů. V obsazení není slabé místo, měříme-li smyslem inscenace, a tím je jasně deklarovaný protikomunistický apel. Ve finále defilují v projekci komunističtí pohlaváři od Gottwalda po Filipa, Grebeníčka a Babiše. Není to prvoplánové a laciné, logičtěji se dnes muzikálové retro snad uvést nedalo.

Nemůže chybět automobil.
Foto Divadlo Na Fidlovačce

Zastyděl jsem se, ale zároveň zaradoval, že ti dvaceti třicetiletí místo planého žvanění nad poměry ukázali, co my šedesátníci a starší jsme posr… – pokazili. Držím jim palce. A Fidlovačce za takovou inscenaci jakbysmet. Potěšila mě nesmírně. Kromě jiného objevila logické místo, které by Fidlovačka mohla na divadelní mapě Prahy zaujmout.

Divadlo Na Fidlovačce Praha – Petr Šabach, Jan Hřebejk, Petr Jarchovský, Ivan Hlas: Šakalí léta. Divadelní adaptace Kamila Krbcová a Adam Skala, režie Adam Skala, dramaturgie Kamila Krbcová, scéna Tereza Gsöllhoferová, kostýmy Eva Justichová, choreografie Ivana Hannichová, Pěvecké nastudování Matěj Voda, hudební aranže Zbyněk Polívka, kapela Green Monster, projekce Eva Justichová a Milan Freisler. Premiéra 24. března 2019 (psáno z druhé premiéry 26. března).